KYLLIKIN ELÄMÄ, OSA 2: Arabian taiteilijaksi

Kaiken tekemisen lähtökohta Salmenhaaralle oli itse materiaali, savi, joka määräsi esineen muodon. Tätä luonnon materiaalia ei saanut leikata eikä peittää paksulla lasitteella. Muodon oli annettava puhua puolestaan. Saven hienous ja karkeus taas määräsivät esineen muodon. Mallin piirtämistä Salmenhaara piti itsensä kopioimisena – keraamikko luonnostelee esineensä suoraan saveen.

Muodon kehittely vaati vahvuutta ja kriittisyyttä, löysät ja epäonnistuneet työt oli armotta karsittava, mitä hän myöhemmin opetustyössään korosti myös oppilailleen. Tarkoituksellisella esinevalikoiman suppeudella, samaa muotoa toistamalla

Salmenhaara pyrki yhä yksinkertaisempaan ja puhtaampaan muotoon. Saavutettuaan näin tavoitteensa hän harvoin palasi enää samaan aiheeseen. Yksi tapa tutkia omia töitään oli valokuvaus. Läpi elämänsä Salmenhaara harrasti valokuvausta, mikä auttoi häntä ikään kuin suurennuslasin läpi objektiivisesti arvioimaan oman työn tuloksia.

Kyllikki Salmenhaara oli myös taitava valokuvaaja, hän aloitti jo varhain kuvaamaan järjestelmällisesti niin omia teoksiaan kuin myös oppilaidensa töitä.

Arabian taiteilijaksi

Ennen siirtymistään Arabian tehtaan palvelukseen loppuvuodesta 1947 Salmenhaara ehti vielä työskennellä taiteilijana Sakari Vapaavuoren ateljeessa. Arabiassa Salmenhaara työskenteli aluksi Olga Osolin johtamalla taideteollisuusosastolla. Hyvänä dreijaajana hän sai muotoilla esineet, joita muut koristelivat. Pian hän siirtyi kuitenkin tekemään omia töitä ja sai muutaman vuoden (1950) kuluttua siirron taideosastolle.

Alusta lähtien Kyllikki Salmenhaaran työskentelyyn Arabiassa liittyivät olennaisesti erilaiset lasituskokeilut. Hän ei muiden Arabian taiteilijoiden tapaan käyttänyt Arabian laboratorion palveluksia, vaan pyrki valmistamaan kaikki tarvitsemansa lasitteet itse. Työskentely Arabian taideosastolla oli muutenkin varsin itsenäistä. Sota oli katkaissut vanhan tradition ja haluttiin luoda jotain todella uutta ja yksilöllistä.

Kyllikki Salmenhaaran ensimmäisiin töihin Arabiassa kuuluvat Aune Siimeksen henkeen valkeasta posliinista dreijatut hennot maljakot ja maljat. Näitä seurasivat kivitavarasta valmistetut maljat, maljakot ja kannut, joita Salmenhaara koristeli pystysuorin uurroksin. Saxbo-ateljeen ja vanhempien työtovereiden vaikutus oli näissä töissä vielä ilmeinen.

Salmenhaaran kuvaama ajatusten ulappa Taiwanilla, silloisella Formosalla.

Tekstit ja kuvat saatu

KYLLIKKI SALMENHAARA 100

JUHLAVUODEN NÄYTTELYstä

28.11.2015–28.2.2016

Tuottaja Fiskars Oyj Abp:

Aalto-yliopisto

Designmuseo